30.3 C
Râmnicu Vâlcea
5 iunie, 2025

Deputații au ținut la sertar, doi ani și jumătate, o lege care să aprobe o ordonanță a Guvernului Ciucă, referitor la restituirea taxei de poluare pentru mașini

Camera Deputaților a pus pe rolul ședinței de plen de săptămâna aceasta, după mai bine de doi ani și jumătate, spre dezbatere, un proiect de lege care ar trebui să aprobe o ordonanță de urgență adoptată de Cabinetul condus de Nicolae Ciucă în 2022.

Ordonanța reglementa un aspect mai mult decât important cu privire la cererile de restituire a taxei de poluare pentru autoturisme, încasată ilegal de statul român și declarată ca fiind ilegală de instanțele europene. Deși

a a trecut „fulger” de Senat, în septembrie 2022, când Nicolae Ciucă era premier în funcție, comisiile raportoare ale Camerei Deputaților au transmis plenului Camerei decizionale raportul abia în data de 7 mai 2025.

Este vorba despre proiectul de lege, denumit PLX 506/2022, pentru aprobarea Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 93/2022 privind restituirea sumelor reprezentând taxa specială pentru autoturisme și autovehicule, taxa de poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule.

Această inițiativă legislativă a Guvernului României a intrat pe ordinea de zi a Camerei Deputaților în data de 26 mai 2025, la doi ani și opt luni după ce Senatul României a adoptat-o. Este un proiect de aprobarea unei ordonanțe de urgență emisă de guvernul condus, la vremea respectivă, de Nicolae Ciucă, fostul lider al Partidului Național Liberal, după ce, la data de 14 octombrie 2020, Curtea de Justiție a Uniunii Europene a admis cererea formulată de Tribunalul Vâlcea în cazul unui litigiu declarat de o companie din România împotriva Direcției Generale a Finanțelor Publice Craiova.

Curtea de Justiție a Uniunii Europene a constatat, atunci, că este interzis ca o reglementare a unui stat membru al Uniunii Europene să stabilească un termen de doar aproximativ un an pentru introducerea cererilor de restituire a unor taxe considerate incompatibile cu dreptul Uniunii, în condițiile în care un astfel de termen a fost prevăzut de acest stat membru în ceea ce privește cererile de restituire similare întemeiate pe o încălcare a dreptului intern.

Situația a ajuns pe masa Curții de Justiție a UE

În urma acestei decizii a CJUE, Direcția Generală de Impozitare și Uniune Vamală din cadrul Comisiei Europene s-a adresat Reprezentanței Permanente a României pe lângă Uniunea Europeană, solicitând, la acel moment, informații cu privire la demersurile pe care România intenționează să le adopte, în cel mai scurt timp, în vederea respectării dreptului comunitar al Uniunii Europene.

Începând cu anul 2007, în România, s-a instituit obligația de a fi plătită, sub diverse forme, taxa pentru autovehicule. Curtea de Justiție a Uniunii Europene a fost sesizată cu cereri de decizii preliminare având ca obiect prevederile Ordonanței de Urgență nr. 9 din 2013, prin care se puteau restitui sumele reprezentând diferența de sumă plătită în cazul în care taxa specială pentru mașini era mai mare decât timbrul rezultat din aplicarea prevederilor privind timbrul de mediu.

După care, prin OUG nr. 8 din 2014, a fost reglementată restituirea sumelor prevăzute în hotărârile judecătorești având ca obiect restituirea taxei de poluare, dobânzile calculate până la data plății integrale și cheltuielile de judecată, precum și alte sume stabilite de instanțele judecătorești, devenite executorii până la data de 31 decembrie 2015, prin cereri pe cale administrativă, pe parcursul a 5 ani calendaristici, prin plata în fiecare an a 20 la sută din valoarea acestora.

Cererile puteau fi depuse în termen de 5 ani de la intrarea în vigoare a OUG

În expunerea de motive la proiectul de lege, redactată de Guvernul României, se arată: „Contribuabilii au beneficiat de o perioadă de aproximativ un an (între 7 august 2017 și 31 august 2018) pentru depunerea cererilor de restituire, în condițiile în care, pentru restituirea creanțelor fiscale, dreptul de a solicita acest drept se poate executa într-un termen de prescripție de cinci ani”.

Ca atare, „în vederea compatibilizării dreptului Uniunii Europene cu dreptul intern, este necesară reglementarea unui termen de depunere a cererilor de restituire în cadrul termenului de prescripție care acționează în materia procesual fiscală”, se mai arată în acest document.

În acest sens, a fost adoptată, la data de 29 iunie 2022, OUG 93/2022, semnată de premierul Nicolae Ciucă, precum și de vicepremierul Kelemen Hunor, de ministrul Mediului, Tanczos Barna, de ministrul Finanțelor, Adrian Câciu, și de ministrul de Externe, Bogdan Aurescu. În acest act, se prevede: „Contribuabilii care au achitat taxa specială pentru autoturisme și care nu au beneficiat de restituire până la data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe de urgență pot solicita restituirea taxei, indiferent de momentul plății taxelor”.

De asemenea, OUG-ul mai prevede că termenul de depunere a cererilor de restituire este de cinci ani, începând cu data intrării în vigoare a prezentei ordonanțe, dar și că restituirea se realizează de la bugetul de stat sau din bugetul Fondului pentru Mediu.

Termenul de cinci ani se împlinește în 29 iunie 2027.

Comisiile raportoare au trimis hârtia la Plen cu o întârziere de 32 de luni

La data de 19 septembrie 2022, prezenta lege pentru aprobarea Ordonanței de Urgență nr. 83/2022 a fost adoptată de Plenul Senatului, prima Cameră sesizată. După care, în data de 26 septembrie 2022, proiectul adoptat a fost înaintat Biroului Permanent al Camerei Deputaților, fiind înregistrat pentru dezbatere în forul decizional.

Consiliul Economic și Social (CES) și Consiliul Legislativ (CL) au emis, la data de 29 iunie 2022, avize favorabile, din care unul favorabil cu observații și propuneri.

Comisia pentru Drepturile Omului din Camera Deputaților a emis un aviz favorabil încă din data de 5 octombrie 2022. Același lucru l-a făcut, la data de 11 octombrie 2022, și Comisia pentru Mediu din Camera Deputaților.

Raportul celor trei comisii raportare – Comisia pentru Buget și Finanțe, Comisia Juridică și Comisia pentru Transporturi – din Camera Deputaților au transmis, în aceste condiții, Plenului raportul de adoptare abia în data de 7 mai 2025. În acest raport, se arată că proiectul vizează stabilirea cadrului legal pentru restituirea sumelor reprezentând taxa pentru autoturisme și autovehicule, taxa pentru emisiile poluante de la autovehicule și timbrul de mediu pentru autovehicule, prin stabilirea unui termen de restituire de cinci ani, calculat de la data intrării în vigoare a respectivei ordonanțe de urgență.

Sursa: https://jurnalul.ro/special-jurnalul/deputati-lege-restituire-taxa-poluare-masini-999426.html

Ultimă oră

Același autor